Friday, October 28, 2011

Aspirasi

Assalamualaikum dan Salam Perjuangan.

sudah dua bulan berlalu semester pertama bagi sesi 2011/2012, berbagai perkara telah berlaku disekitar UKM dan ada sesetengahnya membawa isu yang hangat seperti Isu Konsert Pesta konvokesyen, Isu kenaikan Harga Yuran, Isu Perang Dectar dan bermacam lagi isu yang akhirnya berlalu begitu sahaja.

Pada Posting kali ini, TSB sangat tertarik dengan satu Post yang dikeluarkan oleh En. Anuar Ahmad dalam blognya iaitu Elok Bubarkan Sahaja Aspirasi dan Beri Pula Laluan Pada TSB dan TSB menyambut baik cadangan tersebut namun dalam masa yang sama TSB memberi peluang kepada Aspirasi bagi mereka menguatkan semula Jentera dan barisan kepimpinan mereka.

Sejarah membuktikan kemenangan Aspirasi dalam lapan pilihan raya kampus yang bermula dari tahun 2003 adalah diilhamkan oleh TSB. kewujudan Aspirasi itu sendiri adalah lahir daripada pemimpin-pemimpin TSB terdahulu yang mahukan satu anjakan paradigma baru dalam gerakan mahasiswa era millenium. namun begitu, adakah pendokong-pendokong Aspirasi seterusnya itu meneruskan apa yang telah dilakukan oleh pejuang-pejuang terdahulu. Mahasiswa perlu tahu tanpa TSB Aspirasi tidak akan mampu bertahan terutamanya dalam Pilihan raya Kampus sepanjang Kewujudan Aspirasi. TSB adalah jentera yang menggerakkan Aspirasi.

Sebelum ini, TSB sudah memberikan kritikan dan pandangan selepas kekalahan Aspirasi selepas lapan tahun memerintah, namun sehingga ke hari ini masih tidak dapat dilihat satu anjakan baru bagi mengembalikan semula kepercayaan Mahasiswa kepada Aspirasi. Malah GMUKM dilihat lebih drastik dengan tindakan membuat sebuah Group di Facebook bagi menarik Mahasiswa tahun satu sebelum pendaftaran bermula lagi.

kalau dilihat dari segi penganjuran program-program Aspirasi dilihat semakin jauh ketinggalan berbanding dengan GMUKM pada tahun ini. walaupun GMUKM menggunakan ISIUKM sebagai platform untuk melaksanakan program, namun Mahasiswa tetap memberi kredit kepada GMUKM kerana mereka adalah entiti yang sama. program-program yang dihasilkan mereka adalah pelbagai dan adakalanya berbentuk keintelektualan dan ianya menunjukkan bahawa Aspirasi sangat jauh ketinggalan di belakang. Mungkin Aspirasi boleh menggunakan program-program Kolej sebagai platform kerana kebanyakan Jaksa adalah terdiri daripada ahliahli Aspirasi dan penubuhan Aspirasi peringkat Kolej dilihat sebagai tulang belakang kepada setiap program yang dianjurkan oleh Jaksa. kenapa Aspirasi tidak mengambil peluang?

bagaimana dengan isu-isu nasional? adakah Aspirasi sebagai sebuah pergerakan mahasiswa yang dihormati itu peka dengan isu-isu seperti bajet 2012 yang dibentangkan? dimana pendiriran Aspirasi dalam isu-isu tertentu? Aspirasi semakin kurang peka dengan isu-isu nasional seperti beranggapan ianya tidak penting, Aspirasi seharusnya lantang menyuarakan pandangan dan pendapat bagi bersama-sama masyarakat untuk membangunkan negara. walaupun ianya dilihat remeh namun ianya memperlihatkan keintelektualan Aspirasi kerana mereka sangat cakna kepada isu-isu semasa.

dalam konteks kebajikan, walaupun tahun ini, Aspirasi bukan lagi penghuni pejabat PMUKM namun, MPP Aspirasi harus lebih aktif dan konsisten dalam melakukan dan mengetengahkan isu-isu kebajikan kepada Mahasiswa. bilangan 15 orang MPP dilihat adalah lebih daripada cukup untuk membentuk sebuah jawatankuasa untuk melaksanakan tugas-tugas kebajikan. dalam hal ini, kerjasama antara MPP dan Jentera dan ahli Aspirasi adalah sangat perlu dalam menjalankan gerak kerja. dengan adanya kerjasama ini tidak akan timbul isu yang "Aspirasi Hanya wujud dalam PRK". dan satu yang perlu diingatkan kegagalan MPP GMUKM untuk membawa satu isu kebajikan tidak seharusnya dijadikan satu isu untuk dihentam, sebaliknya Aspirasi Haruslah mengambil peluang kepada keadaan tersebut untuk cuba menyelesaikan kerana saf kepimpinan Aspirasi terdiri daripada berbilang kaum dan dilihat ianya lebih kuat. Namun begitu, adakah ianya pernah dilakukan oleh Aspirasi semenjak kekalahan mereka?

Adakah TSB perlu kembali memipin gerakan Pelajar? kritikan TSB bukan untuk menjatuhkan Aspirasi tapi sebaliknya untuk memberi kesedaran semula kepada Aspirasi kerana Aspirasi dilahirkan oleh TSB dan perjuangannya adalah ditunjangi oleh ahli-ahli TSB. Dalam Hal ini, Muhasabah diri adalah perlu bagi meneruskan perjuangan. TINDAKAN SISWA BERSATU tidak pernah mati.

Perpaduan Asas Keharmonian

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI