Friday, October 28, 2011

Kenapa Kita Perlu Risau Sekarang

Ingin saya kongsikan dengan pembaca apa yang saya rasai sekarang ini. Perasaan ini mungkin telah pun dikongsi bersama oleh ramai yang lain kerana kelihatannya ramai juga yang menulis meluahkan perasaan yang sama. Apabila ramai yang rasa begitu, saya makin yakin bahawa kita sememangnya perlu betul-betul risau sekarang ini.

Pertamanya; saya rasa ahli politik Melayu Muslim kita telah terlajak banyak dan agak jauh. Usaha jatuh menjatuh sudah menjadi suatu yang tidak lagi ada disiplin dan peraturan. Pertarungan menjadi tidak ketahuan natijah. Yang menang yang kalah, kedua-duanya akan rugi. Menang jadi arang, kalah jadi abu. Maqasid syarak jadi mainan mulut, video seks jadi bahan tonton percuma, maruah peribadi menjadi bahan jenaka, agenda kumpulan dikecilkan menjadi agenda peribadi, rakyat dibakar dengan semangat tanpa bimbingan ilmu, maklumat betul atau salah tidak lagi menjadi perkiraan, yang berkuasa makin rakus mengambil peluang dari sisa kuasa yang berbaki, yang ingin merebut kuasa tidak pula kelihatan bersedia ….

Keduanya; kita seolah-olah tidak peka dengan agenda bukan Islam. Kita lupa sejarah mereka, kita lupa falsafah perjuangan mereka, kita lupa tabiat dan sikap mereka. Mereka konsisten, tapi kita menyangka bahawa mereka telah berubah. Lidah tutur setiap parti dan pertubuhan mereka sama; walau pun duduk di kem yang berbeza. Sedikit persamaan cita-cita kita dengan mereka melupakan kita pada perbezaan yang banyak di antara kita dan mereka.

Ketiga dan terakhir buat kali ini; yang lebih membimbangkan saya adalah ramai orang Islam tidak tahu mereka nak apa ……

Ustaz Fauzi Asmuni

1 comment:

C L J said...

SELESA BERKUBU DINISAN UMMARAH NAPSU YANG RAKUS DALAM BEREBUTAN.