Tuesday, November 15, 2011

Politik Luar

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Mungkin anda masih ingat lagi UKM 4? bagaimana kes mereka dalam pilihan raya di Parlimen Hulu Selangor sehingga membawa kepada keputusan mahkamah untuk berpihak kepada mereka sekaligus Mahkamah telah memutuskan apa yang sepatutnya di dalam hal yang berkaitan Seksyen 15 AUKU baru baru ini. pihak TSB sangat menghormati keputusan Mahkahmah.

Dalam hal ini kita akan membincangkan kewajaran bagi mahasiswa untuk berpolitik di luar kampus. adakah Mahasiswa wajar untuk berpolitik? sudah bersediakah Mahasiswa pada era ini untuk berpolitik di luar kampus? Jawapannya YA!!.. namun begitu keputusan untuk berpolitik di luar kampus adalah terletak pada kemahuan mahasiswa itu sendiri untuk mengikuti arus perkembangan politik negara. namun, yang bagaimana? adakah dengan menyertai parti-parti politik di luar sana itu sudah dikira sebagai satu bentuk politik luar kampus yang mereka inginkan? jikalau dilihat secara kasarnya masih ramai lagi mahasiswa yang ambil tidak kisah dengan keadaan yang berlaku di peringkat nasional. Hanya segelinti sahaja yang sangat berkeinginan untuk keluar berpolitik.

Bagi TSB, menyertai politik di luar kampus bukan bermakna mahasiswa perlu untuk menyertai mana-mana parti politik diluar ataupun memberikan sokongan kepada parti-parti tertentu. Dalam Konteks ini, TSB berpendapat, Mahasiswa seharusnya mempunyai idealisma sendiri tanpa perlu menjadi balaci kepada parti politik luar. Mahasiswa perlu ada pendirian. Bukannya mengikut rentak kegiatan parti politk malaysia yang di lihat semakin hari semakin teruk keadaannya.

Mahasiswa Perlu berada di STAND yang bebas, bersuara dengan lantang, memberi pandangan dan idea mengenai dasar-dasar kerajaan dan bukannya hanya sekadar tahu mengkritik tanpa ada rasa tanggungjawab kepada masyarakat. Jikalau ini yang berlaku, TSB yakin, Idealisme ini akan menyakinkan masyarakat di luar sana bahawa Mahasiswa ini memang perlu untuk berpolitik di luar kampus, Kerana sumbangan idea dan pendapat itulah yang diperlukan oleh masyarakat dan bukannya menjadi balaci kepada mana-mana parti politik.

Dalam isu-isu semasa, Mahasiswa seharusnya memberikan pandangan yang lebih neutral dan bukannya memilih satu-satu isu untuk diutarakan mengikut kepentingan mereka. hal-hal sebegini sering berlaku pada hari ini. Misalnya, dalam Kes "Seksualiti Merdeka" bila mana pengerusi "BERSIH" mengatakan bersetuju dengan pengajuran tersebut adakah mahasiswa yang sebelum ini lantang menyokong bersih beralih untuk menentang Ambiga? dimana suara-suara ideal Mahasiswa? di mana dia Suara-suara lantang yang bersuara bilamana Bajet 2012 itu dibentangkan? seharusnya mahasiswa harus optimis dan lebih terbuka dan bukannya Jumud kepada mana-mana individu. adakah ini acuan politik Luar kampus yang ingin dibawa oleh Mahasiswa? kalau beginilah lebih baik berpolitk sahaj di dalam kampus. sedangkan di dalam kampus pun tidak Matang apa lagi ingin berpolitik dengan masyarakat diluar.




Dengan bebasnya Mahasiswa untuk keluar berpolitik dengan ini, tiada lagi politik-politk luar yang akan masuk ke kampus..




Perpaduan Asas Keharmonian

1 comment:

Syahid said...



Untuk renungan m .Ukm

Apakah mazhab Ahli Sunnah lebih tinggi dari al-Qur'an?

Bismillahir Rahmanir Rahim

https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


Web: almawaddah.info

Salam wa rahmah

Kepada;

Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
Terima kasih wa 'afwan.

Daripada;
Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
Kuala Lumpur
Malaysia.



.