Tuesday, October 5, 2010

BELAJAR ATAU BERPOLITIK



ASSALAMUALAIKUM

SALAM PERJUANGAN..

Belum reda kes UKM4 di mahkamah kumpulan mahasiswa anti-establisment mula menyalak lagi bagi pilihan raya kecil Dun Galas yang akan berlangsung tidak lama lagi. mahasiswa kali ini benar-benar terdesak untuk mencabar AUKU yang mana dalam:

15(5)(a) tiada seorang pun pelajar universiti dan tiada pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar universiti yang ditubuhkan oleh dibawah perlembagaannya, boleh menyatakan atau melakukan apa-apa jua yang boleh semunasabahnya ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik sama ada didalam atau diluar Malaysia.

Di peringkat nasional SOLIDARITI MAHASISWA adalah front mahasiswa yang galak menghasut mahasiswa untuk turun berpolitik terutamanya dalam PRK yang terdekat di Dun Galas tidak lama lagi. Mungkin untuk mencari pelapis kepada tindakan Hilman Idham dan rakan-rakan yang jumud terhadap sesebuah parti. Di Ukm GMUKM adalah front mahasiswa yang lantang bersuara untuk terlibat dalam politik luar. Mereka sanggup melakukan apa sahaja demi cita-cita politik mereka untuk keluar dan berpolitik adakah ini salah satu aktiviti dalam tema BER-GM lebih baik??

GMUKM semenjak dari kekalahan lepas lebih banyak berbicara soal politik daripada soal kebajikan mahasiswa. Kepentingan mereka untuk berpolitik terlalu meluap-luap. Matlamat untuk memenangi pemilihan akan dating adalah dan sanggup melakukan pelbagai cara untuk menuntut simpati. Apa sahaja isu yang dikeluarkan adalah berbaur politik dan berat sebelah. GMUKM mengatakan mahasiswa yang tidak terlibat aktif dalam politik hari ini dikatakan mandom dan lesu kerana tidak seperti mereka yang aktif terutama dalam politik. Sebenarnya banyak cara lagi untuk kita terlibat secara aktif di UKM dengan berpesatuan dan sebagainya biarlah kita bersederhana dalam mencari ilmu di dalam dan di luar bilik kuliah.

Mahasiswa harus memikirkan kembali tujuan asal mereka masuk ke UKM adakah untuk BELAJAR ,BERPOLITIK atau BER-GM yang dikatakan lebih baik. Ibu-Bapa menaruh harapan yang tinggi untuk melihat anak mereka Berjaya menggenggam segulung ijazah dan bukannya hadir ke dalam mahkamah akibat kedegilan dan kemujudan terhadap kepartian. Ingatlah…

PERPADUAN ASAS KEHARMONIAN

“BELAJAR LEBIH BAIK”

5 comments:

miqun said...

betulkan pemikiran mahasiswa kini..
tujuan ke unversti untuk belajar..
jgn terlalu berpolitik..tapi pointer pon jatuh..nak nama akal hilang...x da guna jgak./.

imimet said...

Hanya semata kau ada pandangan macam mana cara hidup pelajar yang ideal, tak bermaksud cara hidup orang lain salah.

Politik ni sesuatu yang luas, jangan sempitkan dengan elemen berpartisan sahaja.

Pemikiran mahasiswa yang sempit, itu yang patut diperbetulkan.

Al-Mohasha said...
This comment has been removed by the author.
Al-Mohasha said...

xda pula dengar ramai pointer jatuh sebab beroplitik..sebab lain adalah clubbing, coupling, berhedonism tak tentu psal....

perlu pendai bedakan antara berpolitk dan menyokong parti politik sebab berpolitk tidak semestinya berpartisan..

TK

Ahmad Putra said...

sudahlah TSB, msa aku kat ukm 2000-03, geng2 korang la yg suka becouple, berfoya2, clubbing dsb.

Nak harap korg tdbir mahasiswa, hancur le