Sunday, October 17, 2010

SMM DI BIDAS ISU PTPTN


PETIKAN DARI BLOG THE FLYING KICK


Gerakan Solidariti Mahasiswa Malaysia menuntut agar kerajaan memberi diskaun 50% ke atas pinjaman PTPTN dalam usaha memberikan pendidikan percuma kepada pelajar dan mahasiswa dalam jangka panjang. (Suara Keadilan Online)

Ini baru namanya Mahasiswa... harapan negara pada masa hadapan. Harapan bangsa kepada barisan kepimpinan pada masa hadapan...

Malangnya, kalau itulah barisan hadapannya, hancur leburlah negara ini dan pupus habislah segala bangsa di dalam negara. Sebabnya, barisan kepimpinan masa hadapan itu terdiri daripada si bodoh, si baghal dan si bahlol yang kerjanya tidak lain daripada meminta sedekah dan tidak faham-faham maksud sebenar perkataan PINJAMAN.

Seperkara yang pasti ialah, pelajar-pelajar yang meminjam PTPTN dan lulus cemerlang, dibebaskan daripada membayar keseluruhan pinjaman berkenaan. Mengapa SMM tidak berusaha agar ahli-ahli dan penyokong-penyokong mereka mendapatkan kecemerlangan dalam pelajaran? Mengapa wujud desakan agar potongan diberikan walhal pada masa yang sama, perjuangan SSM adalah untuk mendapatkan kesamarataan dan keadilan.

Adilkah jikalau duit rakyat di dalam PTPTN 'dihadiahkan' kepada pelajar-pelajar yang sebenarnya tidak layak pun bergelar mahasiswa? Sepatutnya SSM mengintai diri sendiri dan bertanya, adakah mereka benar-benar layak berada di institusi pengajian tinggi terutama IPTA? Dan yakinlah Setiausaha SMM, Mohd Rodzuan Othman yang lantang meminta sedekah ini sebenarnya PELAJAR MELAYU YANG CENDERUNG KEPADA KURSUS-KURSUS MUDAH LULUS seperti sains politik dan persuratan Melayu seperti Anwar Ibrahim.

Dasar budak-budak hingusan yang tidak sedar diuntung. Zaman ibu bapanya, peluang untuk belajar sangat terhad dan terpaksa bersaing dalam kecemerlangan untuk masuk ke pusat-pusat pengajian tinggi yang jumlahnya tidak melebihi 5 buah. Sudahlah tiada pinjaman PTPTN seperti sekarang, untuk mendapatkan biasiswa juga sebenarnya sangat payah. Tanpa pembayaran yuran, bererti pelajar-pelajar walau secemerlang mana pun akan diterajang keluar dari pusat pengajian tinggi tersebut.

Budak-budak tidak sedar diri seperti Mohd Rodzuan Othman, Setiausaha SMM itu seharusnya bersyukur kerana terdapat berpuluh-puluh buah IPTA dan IPTS di negara ini di samping pinjaman, dermasiswa dan biasiswa. Kalau sudah tidak mampu untuk membayar pinjaman PTPTN, usahakanlah agar menjadi pelajar cemerlang, bukannya sibuk nak berpolitik dan berlagak kononnya MAHASISWA LEBIH BIJAK DARIPADA ORANG LAIN...

1 comment:

Faiz Tapit said...

cantik.. sgt3 sokong entri nih...
good thinking